چشمه عمارت عباس آباد

نویسندگان

  • زینب آزمون کارشناس باستان شناسی
چکیده مقاله:

            گرایش‌ به‌ آب‌ و نوازش‌ و ستایش‌ آن‌ و حتی‌ به‌ نوعی‌ بازی‌ با آب‌ در دوره‌های‌ مختلف‌ به‌ شکلهای‌گوناگون‌ وجود داشته‌ است‌، اما این‌ امر در دوره‌ صفویه‌ با ساختن‌ بناها، کاخها و باغهای‌ باشکوه‌ بسیارچشمگیر می‌شود. به‌ ویژه‌ جویها و فواره‌های‌ موجود در کاخها و باغهای‌ این‌ دوره‌ می‌تواند علاقه‌پادشاهان‌ صفوی‌ و مردم‌ این‌ دوره‌ را به‌ آب‌ و چشم‌اندازهای‌ آن‌ به‌ خوبی‌ نمایان‌ سازد.  چشمه ‌عمارتهای‌ مختلفی از عهد صفویه‌ برای‌ ما به‌ یادگار مانده‌ است‌ که‌ برخی‌ از آنها از نظر فنون‌ علمی‌ بسیارجالب‌ توجه‌ هستند.                         اغلب واژه‌ چشمه‌ عمارت‌، به‌ بنایی‌ که‌ روی‌ آب‌ ساخته‌ شده‌ باشد اطلاق‌ می‌ شود. در حالی‌ که‌ معنای‌ واقعی‌ چشمه‌ عمارت‌، بنایی‌ است‌ که‌ در جوشش‌ و جریان‌ آب‌ نقش‌ داشته‌ باشد. در میان‌بناهای‌ مختلفی‌ که‌ به‌ نام‌ چشمه‌ عمارت‌ در ایران‌ و کشورهای‌ دیگر ساخته‌ شده‌، چشمه‌ عمارت‌عباس‌آباد بهشهر را می‌توان‌ چشمه‌ عمارت‌ واقعی‌ دانست‌؛ چرا که‌ این‌ بنا در زیر آب‌ قرار گرفته‌ و در جوشش‌، جریان‌ و فوران‌ آب‌ نقش‌ اساسی‌ داشته‌ است‌. این‌ بنا به‌ همراه‌ ملحقات‌ خود همچون‌ سد، اسکله‌، تنبوشه ها و بنای‌ آلاچیق‌ طبقه‌ دوم‌ آن‌ در کنترل‌ آب‌ دریاچه‌، هدایت‌ آب‌ و ایجاد دهها فواره‌در نقاط‌ مختلف‌ باغ‌ و مجموعه‌ عباس‌آباد که‌ تعداد آنها بنا بر گفتة‌ جهانگردان‌ به‌ پانصد عدد می‌رسید، نقش‌ تعیین‌کننده‌ای‌ داشته است.                         ساخت‌ این‌ بنا به‌ همراه‌ ملحقات‌ دیگر بی‌تردید به‌ منظور دست‌یابی‌ به‌ یک‌ هدف‌ مشترک‌ بوده، ‌اما کارکرد شگفت‌آور آن‌ که‌ در جهان‌ بی‌نظیر است‌، نشان‌دهندة‌ اندیشه‌ و توانمندی‌ دانشمندان‌ ایرانی‌عهد صفوی‌ است‌.                         در مقاله‌ حاضر ویژگیهای‌ این‌ بنا، بخشهای‌ مختلف‌ آن‌ و چگونگی‌ کارکرد چشمة‌ عمارت‌عباس‌آباد،  بر اساس تحقیقات‌ و کاوشهای‌ میدانی‌ که‌ اینجانب در سال 1352در این‌مجموعه‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ ام، تدوین‌ گشته‌ است‌.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تزیینات گچ‌بری و آیینه کاری عمارت باغ رحیم آباد بیرجند

باغ رحیم‌آباد در انتهای خیابان مدرس شهرستان بیرجند واقع شده است و قدمت آن به دورۀ قاجاریه می‌رسد. آنچه بیش از همه در تزیینات معماری دورۀ قاجاریه حائز اهمیت است کاشی‌کاری، آیینه‌کاری و گچ‌بری است، و از این میان عناصر تزیینی آیینه‌کاری و گچ‌بری در باغ رحیم‌آباد شاخص است. از ویژگی‌های مهم این بنا نقوش بسیار زیبایی چون سردیس‌های حیوانی، گلدان‌های گل و نقوش اسلیمی و ختایی است.انجام نشده است.قاله و ....

متن کامل

اقامتگاه شاهی «عباس آباد»، «گوشۀ عیش» شاه‌ عباس اول در مازندران

در میان کاخ‌های شاه‌عباس اول در مازندران، عمارت عباس‌آباد به جهت ویژگی‌های بارزی که دارد، قابل‌توجه است. این عمارت را می‌توان محل تلاقی باغسازی غیررسمی و باغسازی رسمی دانست؛ چنانکه در آن یک دریاچۀ مصنوعی که عناصر باغسازی آزادانه اطرافش شکل‌گرفته‌اند و فضایی کاملاً هندسی که با ارتفاع از سطح دریاچه قرارگرفته، به هم متصل می‌شوند. همزیستی این دو بخش و ارتباط نزدیک این اقامتگاه با طبیعت جنگلی اطراف، ...

متن کامل

بررسی جایگاه چشمه عمارت در باغ سازی ایرانی و گستره آن

چشمه عمارت یا کوشک های داخل دریاچه، یکی از ابداعات باغ سازی ایرانی، دارای عملکردها و مزیت های بیشماری بوده و جهت بهره برداری های گوناگون ساخته شده است. در دهه های گذشته، ارزش های بنیادی این نوع آثار، چندان به صورت جامع مورد توجه قرار نگرفته و در حد شایسته تبیین نشده است، در کنار تعبیرهای ناقص، در مواردی غیر واقعی، از نامگذاری های سلیقه ای متعدد نیز رنج می برد. ساختار و عملکردها، محل پیدایش چشمه...

متن کامل

مدیریت پسماندهای صنعتی (مطالعه موردی: شهرک صنعتی عباس آباد)

زمینه و هدف: با افزایش پسماندهای صنعتی خطرناک و کمبود قانون های لازم برای مدیریت پسماند مشکلات جدی در برخی نقاط ایران به وجود آمده است. هدف این تحقیق ارزیابی شرایط جمع آوری ، حمل و نقل ، بازیافت و دفع پسماندهای صنعتی در شهرک صنعتی عباس آباد تهران می باشد. روش بررسی: این تحقیق مقطعی بوده و به وسیله پرشس نامه و گشت میدانی در سال 1392 تهیه شده است. یافته‌ها: در شهرک صنعتی عباس آباد 60000 تن در س...

متن کامل

تحلیل مضامین نقوش دیواری تکیۀ عباس آباد کاشان

نقاشی دیواری اماکن مذهبی یکی از شاخصه های هنر عامیانۀ مردمی است. در این بناها، هنرمند مضامین مذهبی را که بیشتر مربوط به وقایع تاسوعا و عاشورای حسینی هستند، در کنار نقش مایه های تزیینی چون گل و مرغ به طرز دلنوازی به منصۀ ظهور نشانده است. بخش جدایی ناپذیر از کالبد فیزیکی اغلب شهرها و روستاهای تاریخی ایران، به ویژه از دوران صفویه به بعد، بناهایی موسوم به تکیه و حسینیه است. در این پژوهش که روش کار ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 2

صفحات  43- 49

تاریخ انتشار 2005-03-01

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023